Milli Edebiyat Dönemi Sanatçıları: Ömer Seyfettin (1884 – 1920)


  •  Ömer Seyfettin, Milli edebiyatımızın realist hikaye türünün en büyük temsilcisidir.
  • Asıl mesleği subaylık olan sanatçı Balkan Savaşı sırasında Yunanlılara esir düşmüş, sonra İstanbul’a dönmüştür.
  • Son devir Türk hikayeciliğinin en büyük yazarlarından biri ve Yeni Lisan hareketinin savunucularındandır.
  • Selanik’te çıkan Genç Kalemler dergisinde Yeni Lisan makalesinde Servet-i Fünün edebiyatının ağdalı, katışık diline karşı arı, sade halk dilini savundu.
  • Klasik öykünün edebiyatımızdaki ilk temsilcisi oldu.
  • Amacı, millî şuuru kuvvetlendirmek, toplum hayatındaki aksak yönleri ortaya çıkarmaktır.
  • Hikayelerinin konularını gündelik yaşamdan, çocukluk ve askerlik anılarından, tarihten, halk fıkralarından, menkıbe ve efsanelerden alır. Aşk konusunu da bu hikâyelerinde işler.
  • Hikayelerinin bazılarında sosyal hayattaki gülünçlükleri karikatürize eder.
  • Konularını gerçek hayattan alır. Bu sebeple hikâyeleri realist özellik taşır.
  • Bazı hikâyelerinde Balkanlarda çekilen sıkıntıları ve acıları işlemiştir. Hikayeleri çoğunlukla beklenmedik sonuçlarla biter.
  • Dili sade ve süsten uzaktır. Kurguları oldukça başarılıdır.
  • Hikayeleri teknik açısından zayıftır. Gereksiz ayrıntılara ve müstehcenliğe varan açıklamalara eserlerinde yer verir.
  • Ömer Seyfettin hikayeyi, romana geçiş için bir araç olarak kullanmamıştır.
  • Çok az sayıda şiirleri vardır. Bunlar aruz ve hece ölçüsüyle yazılmış deneme niteliğindedir.

Eserleri:

Şiir: Ömer Seyfettin'in Şiirleri (Derleme)

Roman: Ashâb-ı Kehfimiz, Efruz Bey, Yalnız Efe

Hikâye: Harem, Yüksek Ökçeler, Gizli Mabet, Beyaz Lale, Asilzâdeler, İlk Düşen Ak, Mahçupluk İmtihanı, Dalga, Nokta, Tarih Ezelî Bir Tekerrürdür, Kızılelma Neresi?

İnceleme: Millî Tecrübelerden Çıkarılmış Ameli Siyaset, Yarınki Turan Devleti, Türklük Mefkûresi,Türklük Ülküsü (ilk 3 kitap bir arada ölümünden sonra)